Första dagen
I måndags började jag dagen med att besöka Campusgymmet. Det är gratis provvecka där den här veckan, så då gäller det att passa på. Jag körde ett eget pass ute i gymmet och där fanns allt jag behövde. Klockan 8 på morgonen var det inte så mycket folk heller, vilket var skönt.
Klockan 10.30 samlades hela läkarklassen i Aula Nova på Örebro Universitet för information. Rektorn, studentkåren och några andra talade för oss. Därefter hade vi lunch och sedan info om läkarprogrammet i sig.
Klockan 10.30 samlades hela läkarklassen i Aula Nova på Örebro Universitet för information. Rektorn, studentkåren och några andra talade för oss. Därefter hade vi lunch och sedan info om läkarprogrammet i sig.

I tisdags var det således den första riktiga skoldagen. Vi började med att lära oss vad "problembaserat lärande" (PBL) är för någonting, eftersom man jobbar utifrån den metoden under 10 av 11 terminer. Det innebär att man i en grupp med 9 personer får ett fall att läsa igenom. Detta ska man sedan brainstorma om, ta reda på vad man kan och även ta reda på vad man bör läsa mer om. Därefter går man hem och läser på om ämnet och samlas senare för att diskutera det igen.
PBL är en helt ny metod för mig och den känns just nu bara omständig och tidskrävande. Samtidigt förstår jag att det är viktigt att man kan samarbeta som läkare och ta reda på vad som är felet på exempelvis en patient. Till skillnad från i gymnasiet får vi varken nu i det problembaserade lärandet eller i verkliga livet som läkare veta vad felet är på en patient. Vår uppgift är ju att lösa det, att ställa diagnos!
Tisdagens första föreläsning var lååång. Den handlade först om hur man benämner vart i kroppen något sitter med ord som medialt, lateralt, dexter och sinister. Därefter gick föreläsaren igenom hjärta, lever, njurar, bröstkorg, bukhåla och lungor m.m. Allting var ytligt och gick väldigt snabbt, men jag antar att det bara var för att introducera oss på området. Efter denna föreläsning hade vi håltimme medan ena halvan av klassen satt i sina PBL-grupper. Efter dem var det vår tur att sitta och diskutera i vår grupp under 2 timmars tid. Vi hade två handledare med oss som då och då hintade att vi var på fel spår. Tydligen hade vi gått alldeles för snabbt fram i tiden, för det räckte ju att vi studerade det som hör till termin 1...
PBL är en helt ny metod för mig och den känns just nu bara omständig och tidskrävande. Samtidigt förstår jag att det är viktigt att man kan samarbeta som läkare och ta reda på vad som är felet på exempelvis en patient. Till skillnad från i gymnasiet får vi varken nu i det problembaserade lärandet eller i verkliga livet som läkare veta vad felet är på en patient. Vår uppgift är ju att lösa det, att ställa diagnos!
Tisdagens första föreläsning var lååång. Den handlade först om hur man benämner vart i kroppen något sitter med ord som medialt, lateralt, dexter och sinister. Därefter gick föreläsaren igenom hjärta, lever, njurar, bröstkorg, bukhåla och lungor m.m. Allting var ytligt och gick väldigt snabbt, men jag antar att det bara var för att introducera oss på området. Efter denna föreläsning hade vi håltimme medan ena halvan av klassen satt i sina PBL-grupper. Efter dem var det vår tur att sitta och diskutera i vår grupp under 2 timmars tid. Vi hade två handledare med oss som då och då hintade att vi var på fel spår. Tydligen hade vi gått alldeles för snabbt fram i tiden, för det räckte ju att vi studerade det som hör till termin 1...
