Familjen Avokado hör av sig..

Nu är det dags att göra uppföljning på hur det gått för mina tre avokadoplantor. Senast jag skrev om dem såg de nämligen ut såhär:
 
 
Det var bara Avkado Jr som låg lite efter i växten. Även nu skiljer det en hel del i storlek mellan plantorna. Att särbehandla plantor gör tydligen stor skillnad. Se bara hur stor Mr Avokado blev under sommaren av att jag släppte lös hans rötter.
 
I början av sommaren...
 
... och i slutet av sommaren.
 
Under denna varma sverigesommar har han växt med minst en halv meter. Jämför det med hans jämgamla fru, Mrs Avokado, som fått stå inne i sin lilla kruka. Till och med Avokado Jr har växt om henne, nu när de bor i lika stora krukor.
 
Mrs Avokado till vänster och Avokado Jr som växt om henne. Är de inte fantastiskt vackra med sina rödskimrande blad?
 
Ni minns kanske inlägget om auxin och cytokinin, de där växthormonerna som påverkar hur en planta växer? Annars, kan ni läsa det här. Mr Avokados rötter fick verkligen chansen att växa till sig i sommar, vilket gjode att hans rotsystem blev stort. Det resulterade i hög produktion av cytokinin, med ökad tillväxt ovan jord som följd. Eller helt enkelt: stor rot -> stor planta.
 
I själva verket är dessa hormoner en del av plantans försvarsmekanism. Om plantans rötter är små skulle det vara otroligt dumt av den att låta sin krona växa sig alltför stor. Risken skulle bli att platan välter eller går av på grund av osymmetrin. Dessutom kan jag tänka mig att en stor krona behöver mer vatten än en liten. Ett pyttigt rotsystem skulle troligen inte kunna tillgodose platans vattenbehov tillräckligt under soliga dagar.
 
Jaha, lite vetenskap i det här inlägget. Hoppas ni gillar det lika mycket som jag. 😁 Nej, men helt ärligt så är odling något som självklart är möjligt utan vetenskap. I alla tider har människor trots allt odlat utan att kunna forska på det. Fast eftersom det idag inte bara handlar om mat på bordet, utan också mat till alla bord, så kan det ju vara bra att veta hur man tar hand om plantor på bästa sätt, ökar avkastningen och tar hand om naturen på samma gång. (Och i sådant fall är inte avokadoträd i Sverige det smartaste alternativet, men jag värmer i alla fall inte upp ett växthus mitt i vinter för familjen Avokado. De står i mitt sovrum istället.) 😃