Ösregn och uppbindning av rangliga plantor

Som jag skrev i tidigare inlägg har vädret slått om här, precis som det verkar ha gjort i övriga Sverige. Det innebar två saker för mig.
1. Fiberduken blåstes av.
Den var dessutom onödig att försöka sätta tillbaka eftersom kålen växt sig alltför stor. Kålfjärilar och kålflugor skulle hitta dit ändå, och å andra sidan har de inte hunnit dit än.
2. Kålen både tackade och neg för regnet. Kålen låg nästan ned mot jorden när jag tittade till dem idag. Detta tror jag beror på att jag planterat ut dem alldeles för lång upp i jorden. Nästa år ska jag antingen så dem direkt ute i jorden så att de blir stabila från början, eller så ska jag sätta plantorna mycket djupare när jag planterar ut dem.  
 
Det ser tungt ut för broccolinlpantan i mitten på bilden.
 
Flower Sproutsen har växt sig riktigt stora nu. Dock producerar de ännu inga sprouts. Jag väntar ivrigt och käkar svartkål så länge!
 
Här i huset är det inte jag som odlar jordgubbar och smultron, däremot har jag inget emot att smaka på dem... :)
 
Jag flyttade iväg en av broccoliplantorna eftersom det blivit alltför trångt. Egentligen är det trångt typ överallt, att jag aldrig lär mig!