Slutsats 3 - tomater

I år stod inte jag för tomatodlingen hemma, utan det var det mamma som gjorde. Dock har jag ändå kunnat följa plantorna och vattnat dem har jag gjort då och då.
 
I år köpte vi färdiga plantor som vi satte i 40 litersbaljor. Vi hade då två plantor i en kurka. Från början hade vi ett plastväxthus över i samma storlek som det jag haft över gurkan. Dock blåste det av och gick sönder någon blåsig dag, men det kankse bara gjorde gott för tomaterna eftersom det redan var tillräckligt varmt utomhus.
 
 
 
 
Förutom plantorna hemma så satte mamma tre plantor längs en husvägg i sommarstugan. Den här sommaren har dessa levererat jättemycket bättre än tidigare år, trots torkan. Det kan dels bero på det varma vädret och dels på att mamma satte platorna i ny jord. TIdigare har vi satt ned dem i den gamla jorden där det tidigare vuxit gräs innan och maximalt 1,5 tomat har hunnit mogna. 
 
 
 
Jag vet inte exakt hur stor skörd vi fått, men färska tomater har vi åtminstone tillräckligt av. Det räcker dock inte till att göra tomatsås och liknande inför vintern utan vi får nöja oss med egna tomater nu i sommar.
 
Inför nästa år tänker jag sätta dels bifftomater och dels en sort som heter "Golden Cherry". Dessutom har jag tagit en stickling från mammas planta av sorten "Gemini" som jag hoppas överlever vintern inomhus. I så fall kommer jag förhoppningsvis ha en stor planta tidigt. Det kommer en utvärdering på det... 
 
 
För vem gillar inte bifftomater?