Slutsats 2 - gurka

Årets gurkplanta har verkligen växt jättebra och vi har skördat säkert 15 gurkor och massor hänger kvar. Dels tror jag den gynnsamma skörden beror på det varma vädret och dels på att plantan stod i ny jord blandat med (soon-to-be) marsvinsbajskompost.


God, grön gurka 😁

Jag satte fröna redan i mars och fick då höra att det var aaalldeles för tidigt, men icke då. I år när sommaren blev varm så tidigt var det bara bra att plantorna hade hunnit växa till sig. 

Starka och fina i början på april. 
Till nästa år måste jag komma ihåg att inte sätta ut plantan för tidigt (som 20 april). I år satte jag ut två plantor innan värmen kommit och de båda frös på natten och brändes av solen på dagen. Att de brändes av solen berodde på plastväxthuset som satt över. Dessa plantor mådde inte jättebra, så de fick flytta ut och göra plats för en annan planta som stått inne ända till 12 maj. Nästa år får jag dock anpassa mig till vädret, kanske är det inte lika varmt i maj och utplanteringen får ske senare. 

Sååå många fina blommor, jag blir helt kär! 😍


Såhär fin hann gurkan bli innan jag satte ut den den 12 maj. 

När andra plantan planterats satte jag även upp en gardin som skydd mot solen. Det gjorde att solen inte brände direkt på plantan och bladen blev aldrig bruna som de blivit på de tidigare plantorna. 

Detta är de två sorter jag tänker sätta 2019. 2018 var det impactas slanggurka jag satte och det var ett mycket bra val eftersom plantan brett ut sig i hela växthuset och levererade massor gurkor. Å andra sidan vill jag gärna ha lite längre gurkor samtidigt som det är kul att testa en ny sort. Därför testat jag även den vänstra sorten. 

Tack för mig! 😊 //Julia