Slutsats 1 - ärtor och bönor

Jag har tänkt att jag från och med nu ska sammanfatta hur det gått med de olika odlingarna i år. Jag kommer börja med de sorter som jag redan nu ser resultatet på och komma med resten efterhand. 

Idag är det därför dags att sammanfatta hur det gått för ärtor och bönor.

Jag satte egenligen inte ärtor och bönor så seriöst. Hemma petade jag bara ned dem i jorden lite här och där och skaffade några pinnar för dem att klättra på. I sommarstugan sådde vi däremot i raka rader och stöttade med samma kompostgaller som året innan. 



Problemet i sommarstugan var att de torkade... Då vädret inte är något vi kan påverka så önskar jag helt enkelt mer regn tills nästa år. Alternativt så täckodlar jag så att mindre vatten kan dunsta, men det spelar i och för sig ingen roll om det inte regnar alls.

I sommarstugan växte ärtorna bra till det att de torkade ut. Här hemma har ärtplantorna däremot växt ganska dåligt. De har blivit små och baljorna har varit små och hårda. Till skillnad från i sommarstugan så är landet hemma skyddat av ett äppelträd och därför har de inte torkat ut, men kanske har de ändå fått för lite vatten.

Totalt i år har jag skördat max 10 ärtbajor och bönor. Nästa år tänker jag därför:

1. Sätta fler ärtor och bönor från början. Jag har nämligen massor torkade ärtor, både från i år och från tidigare år. Till exempel de på bilden ovan... Dessutom har jag en påse störpurpurbönor som mamma köpte för några år sedan som är riktigt goda och vackra.
2. Bygga en spalje av pinnar. Det gjorde jag även i år, men nästa år ska den ha fler grenar så att plantorna fäster bättre när de klättrar. I år hade de en benägenhet att klättra på vinbärsbusken istället för på spaljen eftersom det var enklare.
3. Sätta på friland. Inte för att jag inte gjorde det i år alltså, men det fungerar nog bäst har jag kommit fram till. Om jag nu ska sätta så många ärtor och bönor på samma ställe så är det viktigt med rotutrymme. 

Detta är de två sorter jag planerar att plantera nästa år. I den högra påsen är det dock helt och hållet blandade sorter och egentligen är det de höga sorterna jag vill ha. I första hand komper jag därför så de ärtor som torkade i år (på bilden överst), de är nämligen av hög variant. De kan dock ha blivit korsade med de låga plantorna intill. I så fall får jag tillfälle att känna mig lite som Gregor Mendel. 😁
Lite av 2018 års skörd ❤️

Fortsättning följer 😊 //Julia