Snart har jag ett trädgårdsland!

I söndags stod jag och mamma och kollade på gräsmattan. Hon hade en idé om var ett eventuellt trädgårdsland skulle kunna ligga. Då var jag snabb att ta tag i saken. Med mina bara händer rev jag upp jorden runt kabeln till den självgående gräsklipparen. När det var klart kunde jag börja gräva bort gräs. 
 
Nästan en decimeter ned i jorden befann sig kabeln. För att inte skada den föredrog jag att gräva med händerna så att jag skulle kunna känna var den var. 
 
 Ganska så skitigt blev det.
 
Efter att kabeln var upptagen tog jag spaden och hackade sönder marken till små fyrkanter. Varje liten fyrkant slet jag sedan upp och slog mot marken så att så mycket jord som möjligt skulle kunna falla av. Hoppas inte massor av gräsanlag föll med ock...
 
 
 
När vi tog bort den gamla stenen som vetter mot det nya grönsaklandet såg vi hur rabatten levde. Gräslöken med dess rötter och gångar efter maskar. Jag har för övrigt planerat att skörda lite gräslök på onsdag. Jag hoppas den hinner växa till sig lite mer tills dess.  
 
Rabatten bredvid det nya grönsakslandet kantas av en sten som säkerligen är flera år gammal. Den gick inte att hitta ny så mamma bestämde att vi skulle lägga ned en så kallat modern sten istället, men bara runt det nya landet. Varje sten vägde en del så ännu två dagar efter arbetet med grävning (typ latsdrag 😜) och marklyft med gråsten så har jag träningsverk i ryggen. Det är vad jag kallar riktig och funktionell träning det! 
 
De nya kantstenarna är tjockare än de gamla för det är tydligen modernt nu. Dessutom kan de nog vara användbara som sittplats för trötta rumpor när man rensar ogräs.
 
Att dra ett snöre längst marken för att få kanten rak är en av de saker jag lärt mig av Martin Timell & Co genom åren. Dock ser stenarna ut att behöva justeras litegrann... fast det ska ju synas att det är hemmagjort också. 
 
Nu väntar utplantering av flower sprouts, morötter, grönkål och ruccola. Paprikan, gurkan och pumpan ska däremot få bo i det lilla pallkrageväxthuset vi införskaffat.