Odla, odla, odla!

Det vore ju tråkigt om mitt första inlägg för året blir helt dystert och just därför tänker jag börja med det tråkiga för att sedan fortsätta med det roliga.
 
Jag har under de senaste åren blivit mer och mer intresserad av odling. Jag tror det började när jag vill odla egen paprika till mina marsvin och det resulterade i massor paprika. 😃 
(null)
Min första paprikaskörd. 
 
Så vad är det tråkiga? undrar kanske du. Ingenting, svarar jag. Det som däremot är tråkigt är att när nu mitt odlingsintresse blivit allt större får jag bara höra att jag kommit in i en ny period, en "odlarperiod". Varför kan inte jag få ha ett intresse utan att folk kommenterar det? Så fort jag hittar något jag tycker är roligt blir det nedvärderat och så tröttnar jag. Som tur är det ingen som säger att jag är inne i en marsvinsperiod längre, inte efter att jag haft marsvin i 7 år. Marsvinen är numera min livsstil och odling kan också bli det om jag vill!
 
Nu till det roliga. 😃
 
Så fort solen började värma och sommaren inte kändes alltför avlägsen började det, precis som åren innan och lite till, att klia i mina fingrar. Odlingssäsongen hade börjat. I min iver rotade jag fram flera fröer som jag sparat från frukter och grönsaker under året. Dessutom tog jag cykeln till Granngården och blev lyrisk över alla sorters fröer de hade. 
 
I mitten på mars förkultiverade jag flower sprouts, gul paprika (kärnorna kom från en paprika vi ätit veckan före), timjan, gurka och butternutpumpa. Gurka och pumpa ska vanligtvis inte sättas förrän i april, men det kliade i mina fingrar.. 👌
 
Redan 25 mars hade fröna från butternutpumpan vi åt i vintas växt sig såhär stora. Jag vill förresten inte köpa massor av plastkrukor i plast och blev väldigt glad när jag hittade en ren och fin äggkartong vid återvinningsstationen. Dock får jag i efterhand erkänna att äggkartongen hade sina egna nackdelar. Jag fick vattna väldigt ofta eftersom vattnet dunstade ut åt alla håll. 
 
Detta är 29 mars och gurkplantorna är redan alldeles för stora. Jag skulle ha väntat några veckor. 😁 Här använde jag mig av pappmuggar att odla i. Dessa var egentligen lite för fina men det fungerade i alla fall välidigt bra!
 
Jag satte en hel del ruccolasallat i botten på ett gammalt flingpaket. Redan nu gallrar jag och njuter av de första "pirimörerna". Smaskens!
 
Jag är lyckligt lottad som fick det bästa rummet vid flytten in till stan. Här har jag fönster åt två håll och mycket plats till mina plantor. Idag blev jag dock tvungen att sätta upp ett extrabord för att få plats med allt.
 
Kul att du läst ända hit ned. Och forsättning följer....
 
God morgon, god dag, god odling och god natt
Julia