Mr Avocado, Mrs Avocado & Avocado Jr

 
Jag har tre avokadoplantor som jag satte i september förra året, tror jag det var i alla fall. Egentligen gillade jag inte avokado då, men ett träd smakar inte illa, tänkte jag. Samtidigt kanske jag börjar gilla avokado (och det har jag nog gjort) och då är det bra att börja i tid. Avokadoträd ska tydligen ta flera år på sig att få frukt, om de får det alls.
 
 Mr Avocado mår inte superbra i mitt rum dock eftersom det är ett alldeles för torrt klimat där. Det visar sig genom att bladen blir bruna i kanterna. Vattnet dunstar så snabbt att rötterna inte hinner skicka dit nytt vatten. 
 
Avocado Jr har inte växt mycket under sitt liv, därav namnet.
 
Plantorna har länge stått i det fönster som är soligt runt lunch. Nu står de istället i morgonsolen så att inte lunchsolen ska bränna sönder dem. Den kan verkligen bränna såhär i april! 
 
Precis som som jag ska göra med ginkgon så har jag toppat avokadoplantorna flera gånger. Som jag skrev i "Växthormoner del 1 - auxin och cytokinin" tar man då bort ett hormon som håller tillbaka bildandet av sidogrenar. Dessutom gör det trädet mindre långt vilket är nödvändigt hos avokadoträd. Jag har sett många bilder där folk inte klippt trädet vilket lett till långa stammar med tre små blad i toppen. 
 
 Jag tänkte jag skulle toppa bara den ena plantan för att se om det blir någon skillnad. Fortsättning följer... Mrs Avocado har för övrigt fått ett blad av enorm storlek. Det ser lite osymmentriskt ut men jag låter det vara så att trädet kan ta upp så mycket solenergi som möjligt. Mums för en planta skapt för mycket sol. 
 
God morgon, god eftermiddag, god odling och god natt.
Julia

#1 - Linnéa

vad fina! Jag försökte en gång förut men mina avokadoplantor dog under vintern:(

Svar: Tack, men vad synd att de dog. Jag kanske bara hade tur, men jag har alltid sett till att de fått mycket sol och inte stått för kallt. :)
Julia