Slutsats 5 - rädisor

Vad har jag lärt mig av att odla rädisor i år? 
 
... 
 
Det är inte ovanligt att rädisor beskrivs som en lättodlad grönsak, men där håller jag inte riktigt med. I år satte jag rädisor dels bredvis en mindre paprikaplanta i växthuset, dels i en pallkrage i sommarstugan och dels i grönsakslandet hemma. Tre rader alltså. I växthuset gick det bäst. Där blev det 3 stora, fina rädisor av 10 frön. I grönsakslandet hemma så tog sig bara 1 av 5 frön och den såg mer ut som en primör av röd morot än en rädisa; lång och smal. I sommarstugan fick jag ut 4 jättefina rädisor av ungefär 15 frön.
 
En av de få, få rädisor jag fick till hemma.
 
Den fantastiskt fina rädisan jag trots allt fick till i sommarstugan.
 
Vad gör jag för fel? 
 
Å ena sidan har jag vattnat väldigt sparsamt i sommar och kanske är det det som är problemet. Å andra sidan har andra växter växt bra trots dålig vattning. Jag tänkte därför att den dåliga rädisskörden berodde på att det varit för varmt i år, men sen kom jag på att jag inte lyckats med rädisorna de år det varit svalare heller. Å tredje sidan så når nog inte rädisrötter så långt ned som kålen rötter gör.
 
Jag minns när jag var liten och rädisor var det enda jag odlade, då lyckades jag bra. Då hade jag en liten balkonglåda med gammal, fnasig jord som hängde utanför fönstret på min lekstuga. Där brukade jag peta ned några frön och vattna då och då. På den tiden tyckte jag inte om rädisor, men vad gjorde det när man kunde bjuda sina föräldrar på dem?
 
Jag läste någonstans att rädisor inte gillar för varm jord eftersom det både minskar grobarheten och gör dem beskare. Därför har jag tänkt ut hur jag ska odla rädisor nästa år och i bästa fall öka avkastningen.
 
1. Jag kommer att så fröerna tidigt, innan det blivit för varmt i jorden.
2. Jag kommer att sätta fröerna mellan mina kålplantor (innan de växt sig för stora). Jag märkte faktiskt att kålmalen även angriper rädisor. Det är inte så konstigt eftersom rädior och kål ingår i samma familj enligt växternas systematik. Med rädisorna mellan kålpantorna kan jag dels utnyttja det stora utrymme som behöver finnas när kålen blir större och dels slipper jag eventuella kålfä på rädisorna. Dessutom får de skugga så att jorden håller sig sval.
3. Jag kommer sätta många fler fröer. 
Påsen med rädisfrön som jag använde förra råwr är faktiskt samma påse som jag satte när jag var liten. Eftersom grobarheten minskar med tiden kommer jag sätta många fler av dem. Då är det större chans att någon tar sig. Om nu alla fröer gror så kan jag utan problem gallra och äta blasten av plantorna.
 
Och så hoppas vi att allt går bra 😄
Tack för mig 

</div