Slutsats 8 - kål

Hej alla kålälskare (och ni som inte kommer orka läsa varje ord för att inlägget är alldeles för detaljerat)!
 
Hur som helst. Vad jag har väntat på att få skiva det här inlägget! 😄
 
Jag har tänkt på det hur länge som helst, men det är inte förrän nu jag kan göra en ordentlig sammanfattning av hur det faktiskt har gått. Jag planerar även att skriva hur det gått med kålen över vintern, men det får bli ett senare inlägg. 
 
Den absolut bästa avkastningen har jag fått av svartkålen, trots att den var kålmalens favorit.
 

 
Lite större än tidigare 
 

Flower sprouten har nu (i november) äntligen börjat utveckla små sprouts längs stammen. Dock är de fortfarande 1/3 så stora som jag skulle vilja ha dem, så jag väntar och hoppas att plantan inte hinner dö av solbrist innan de växt till sig.
 
 
Broccolin ligger på ungefär samma nivå resultatmässigt som flower sprouten gör. De enda stora broccolibuketterna som blivit till har slagits ut med långa tjocka stammar och blommor i toppen. Som tur var tyckte bina om blommorna, så jag blev inte så ledsen, men det hade varit roligt att få en stor broccoliskörd. 
 
 
Utslagen broccoli. Vacker, men svåräten. 
 
Blast är gott för både stora och små. Om du tycker bloccoliblast är mat för kungar, läs mer här
 
Gemensamt för alla plantor var att de var ganska träiga under sommaren, på grund av att jag avstod från att vattna dem och inget regn syntes till på flera månader. De har inte heller blivit så stora som de skulle kunna ha blivit, kanske på grund av vattenbristen.
 
Hur ska jag bära mig åt nästa år tro?
1. Förkultivera i januari. Jag vet inte när de plantor vi köpte färidga var förkultiverade, men de vi själva sådde i (typ) mars var alldeles för små och rangliga när jag skulle plantera ut dem. (Jo, man kan ju vänta lite om man inte är otålig också). 
2. Förkultivera i små krukor, men flytta över plantorna till större så fort de är tillräckligt stora för det. Poängen med detta är att de ska få mycket plats att växa på. Samtidigt ska de små fröerna inte tappa bort sig i en för stor kruka innan de växt till sig. När jag sätter ned plantorna i större krukor kommer jag lyfta upp hela jordklumpen med rötter och allt ur den lilla krukan, så att plantan inte påverkas negativt. 
3. Ställa de förkultiverade plantorna svalt och soligt! Problemet med årets förgroddade kålplantor var att de stod alldeles för varmt. Det resulterade i långa och svaga plantor som aldrig kunde stå upprätt.
 
Små stackars grönkålisar...
 
4. Sätta ut plantorna när de blivit lite större jämfört med i år. Om jag låter plantorna växa sig större kommer jag kunna sätta dem längre ned. Som jag skrev på punkt 3 klarade plantorna inte av att hålla uppe sin egen tyngd, troligen på grund av att rötterna var för ytliga. 
5. Satsa på kvalitet istället för kvantitet... Jo, eftersom jag hade massor av plantor så kunde jag inte annat än att sätta ut dem. Det gjorde så klart att det blev för trångt mellan plantorna. Istället för en fin platna fick jag därför tre halvdana. 🤓
6. Sätta kålen i enkla pallkragar. Med enkla menar jag att det bara ska vara en pallkrage, och inte två på höjden som är det vanliga. Syftet med pallkragen är nämligen att jag ska kunna fästa ett nät ordentligt runt kålen. Inte för att jag tror att malen kommer hålla sig helt utestängd, men lite borde det hjälpa. För att hålla nätet på plats kommer jag även använda ställningen till ett plastväxthus (plasten blåste sönder...). 
7. Eventuella kålmalsägg kommer klämas på morgonen, eftersom kålmalen lägger sina ägg på kvällen. Nog om det. :)
8. Strunta i att vattna och hoppas på regn. 🤗 Nu tänker väl du att jag är galen, men faktum är att en plant som inte blir vattnad tenderar att söka sina rötter nedåt och därmed sköta sin bevattning själv. Med tanke på hur torrt det varit under 2018 års sommar, att jag bara vattnade en enda gång och att plantorna fortfarande lever, förträrker bara den här punken på listan. Givetvis kommer jag behöva vattna i början, innan plantorna blivit stora. Dock får detta inte ske för ofta, kanske endast om de börjar sloka. 
9. Skörda broccolin innan det är för sent. Det är ingen idé att vänta och hoppas på en större broccoli. På en dag kan broccolin nämligen slå ut, har jag märkt. Eller som ordspråket säger "Den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket". 
10. Bredså lite överblivna fröer någon gång i maj sådär. Die Mutter i huset kom ju på den briljanta idén att bredså lite kål. I början var jag mycket skeptisk, eftersom det kryllade av larver på alla plantor. När värmen försvann och larverna likaså, visade det sig dock att bredsådden var en lyckad impuls. Det blev som en nyttigare och mycket mer hålbar sallad (eftersom den inte ruttnar eller slår ut så fort man inte äter upp den).
 
Den bredsådda kålen ser du som rad tre från vänster. :) 
 
11. Stötta plantorna tidigt om jag ser att de börjar svaja. Det är ju inte snyggt med plantor som ligger ner... å andra sidan ska jag se till att plantorna blir stadigare än de blev i år. 
 
Lite extra stöttning i form av mycket små träpinnar (räckte inte långt). 
 
Några punkter senare. 🙃 Nu kommer lite övrig fakta.
  • Problemen med kålmalslarver började tidigt i juli.  
  • Kålmalen slutade lägga ägg runt 23 juli eller de minskade åtminstone. De larver jag hittade efter det hade vuxit sig stora och var bra på kurragömma. 😄
  • Kålmalens favorit var svartkålen. De allra flesta larverna hittade jag på svartkålen. Svartkålen var dessutom den enda planta som hade larver på sig långt in i oktober. Jag undrar verkligen hur de överlevde de minusgrader som infann sig i början av oktober. 🤔
  • Kålmalslarverna kunde gömma sig mellan broccolibuketterna, men de åt aldrig av dem. Det gjorde däremot kålfjärillarverna. 
  • Flower sprouten var knappt angripen av larver. Jag läste någonstans att det fanns en teori om att den lila färgen skrämmer bort mal och fjärilar. 
  • Kålmalen lägger sina ägg enskilt, medan kålfjärilens ägg sitter i kolonier. 
  • Kålflugorna håller sig borta om man ser till att jorden runt plantorna är torr, eller återminstone slapp jag dessa små varelser. Eftersom kålflugorna lägger ägg i jorden runt plantorna, kan jag tänka mig att torr jord gör att äggen dör. Ett annat alternativ är dock att det inte kom några kålflugor på besök i år. 
  • Flower sprouten nådde en höjd av max 1 meter.
  • Broccolin blev max 4 dm hög.
  • Svartkålen blev max 0,5 meter hög.
  • Även tveskjärtar gillar kål. Det kändes som att någon mer än lerverna åt av min kål och kanske var det tveskjärtar. Jag hittade några som gömt sig mellan bladen.
Jag kommer testa två olika sorters grönkål. Dels samma sort som sattes och misslyckades i år och dels en annan av okänd variant (till höger i bilden). 
 
 
Utöver grönkål tänker jag odla svartkål (eftersom det ger så gott resultat) och broccoli (eftersom buketterna är häftiga och blasten är god). Jag funderar på att skippa flower sprouten, det beror på hur skörden blir. 
 
Hoppas att mitt inlägg inte tog kål på dig. Hälsningar från en riktig kålrot. :)