Första riktiga skörden

Kål går egentligen att skörda från att de första bladen kommer upp. Därför är det lite svårt att säga när den första skörden äger rum. Med gurkan är det däremot lättare. Antingen finns den där eller så finns de inte.
 
Det är lite svårt att veta när det är dags att skörda, tycker jag. Gurkan ser ju god ut redan här, men jag skulle gärna vänta några dagar med chans på en större gurka. Dock finns risken att den blir besk och träig, så det är lika bra att ta den i tid! Det vill säga: NU!
 
Jag satte ganska många av våra gamla rädisfrön. Tyvärr var det bara några som grodde. De blev å andra sidan jättefina! Det där bakom rädisan är inte all blast utan kål. 😁
 
Såhär fin var gurkan inuti och den var lika god som den ser ut. 😋 Jag har alltid älskat gurka. När jag var mindre och vi hade drösvis med gurkor i växthuset hände det ofta att jag åt upp en hel del av dem. Andra barn åt glass och jag gick runt med en halv gurka i handen. Ja, typ så. (Fast jag åt en hel del glass jag med). 
 
Jag minns särskilt ett år när våra gurkor blev väldigt beska och torra i skalet, troligen för att vi vattnat för dåligt. Min mormor var på besök och vi serverade av gurkan. Vi sade att den var lite besk, men hon sa att "nej, nej". Hur som helst såg jag allt när hon i smyg kastade ned den på gräset. 😄😘
 
Mums mums! Från vänster ser du grönkål, broccoliblad och svartkål. Jag tycker att en så stor del av broccoliplantan består av blad och eftersom jag tycker det är onödigt att slänga ätbar mat så äter jag dem med. Det verkar ha gått bra hittills... Nej, men fatum är att bladen är mycket nyttigare än sjäva broccolin. Broccolibuketterna blir liksom bara en smaskig bonus för mig när de kommer. 😃😃 (Jag hoppas att plantan inte tar illa upp när jag tar några blad..?)
 
Till kvällen åt vi laxtouredos enligt mammas recept och jag stod för den smörstekta kålblandningen. Ingen visste att de åt broccoliblast... men de klagade inte så det var säkert okej. 😚 
#1 - Angelica Wåhlin

Ååh, önskar så att vi kunde odla lite här hemma!

Svar: Ja, det är ju så underbart! Men det behöver inte vara så svårt heller. Det går lika bra att ha en planta i ett fönster som i ett växthus har jag märkt, bara man ser till att pollinera den själv. :)
Julia