Korvstoppning

Idag fick jag för mig att laga korv till kvällsmat. Dock blev det väldgt många så jag hoppas att någon mer här i huset är sugen på korv för annars blir dessa de sista jag äter... :) 
 
Efter jobbet gick jag och köpte nötbitar, späck, stekfläsk och gristarmar (fjälster). Väl hemma malde jag en färs av nötbitarna (900 g) och späcket (250 g) (stekfläsket (200 g) glömde jag visst i kylskåpet under första satsen). 
 
Jag har för övrigt aldrig gjort korv, men hur svårt kan det vara, tänkte jag..
 
 
Jag kryddade rejält med färsk timjan (typ 1 dl), salt (1 msk) och svartpeppar (1 msk). Sedan körde jag alltihop genom köttkvarnen igen efter att ha blandat grundligt. 
 
 
Därefter trädde jag upp fjälstret på korvhornet. Jag lade hela klumpen med fjälster i en skål med vatten så att de löstes upp (de var täckta med salt). När jag hittat ändtarmen (😁) satte jag den på korvhornet och spolade vatten genom alltihop. Det gjorde att det blev väldigt mycket enklare att trä på. 
 
Till sist satte jag fast korvhornet på maskinen och började mata ut köttfärs. Till att börja med fyllde jag fjälstret för mycket och första provstekningen ledde till en ganska ful och sprucken korv. 
 
Till nästa sats (efter att första biten av fjälstret tagit slut) malde och tillsatte jag det bortglömda stekfläsket. Sedan gjorde jag fler och mindre hårt packade korvar. 
 
 
 
// Hälsningar från en som sitter i solen och skriver samtidigt som hon luktar korv om händerna (jag har tvättat mig) och tittar på sina underbara marsvin i gräset.
#1 - Anonym

Blev dom goda?

Svar: Ja, inte riktigt så goda som de som proffsen gör, men ändå helt godkända eftersom jag åtminstone känner till innehållet. 😁👍🏻
Julia