Vårplantering i sommarstugan

I helgen har vi varit i sommarstugan där vi bland annat gjorde i ordning våra pallkragar. Vissa var ordentligt ruttna, speciellt i nederdelen. Dessutom fanns mycket rötter från ett träd 30 meter bort i kragarna. 
 
Jag tyckte att vi skulle behålla de delar som fortfarande fungerade trots att de var lite ruttna. Därför satte vi dem överst så att de blir enkla att byta ut nästa år. Dessutom satte vi palsternacka i den pallkrage som vi inte bytte ut alls. Palsternacka sägs nämligen vara svårt att få bort och om vi skulle vilja få bort dem nästa år är det bäst att de ligger i den pallkragen. 
 
Precis som i pallkragen hemma lade vi marsvinsavfall i botten och sedan ny köpejord. Jorden i stugan uppfattar jag som näringsfattig och sandig. Det som växt bäst innan har varit potatis och den sägs gilla sandjord.
 
Vi hittade morötter från förra året. Antingen har de lagat där som morötter hela vintern, eller så har de inte grott förrän nu. De ser ut att behöva gallras innan de växer sig större, men vem njuter inte mer än gärna av primörer? Och varför sår jag alltid så tätt?
 
För att vara på den säkra sidan satte jag dessutom tre sorters morötter, rädisor (går väl inte att misslyckas med?), sallad, dill, ärtor. Massa bredsådde grönkål så att vi kan jämföra den med den förkultiverade. 
 
Den kål som blev över hemma tog vi med till stugan. Där har vi inte lika mycket koll som hemma, men det ska nog gå bra i detta regniga land. 🙂 (Det regnar ute nu. Yey!)
 
Tyvärr var flower sproutsen små och sköra eftersom jag valde att sätta de finaste hemma. Nästa år får jag se till att förkultiver dem redan i januari om de ska hinna växa till sig innan jag sätter ut dem. 
 
Jag har nog alltid gillat regn. Från början berodde det nog på att ingen annan gjorde det, och jag ville ju inte vara som alla andra, men idag har det nog med att göra att jag vet nyttan med det. Jag vet att mina plantor blir vattnade och att maskarna i jorden mår bra och kan ta hand om jorden. Dessutom är det underbart att vara ute och springa i regn!
 
Jag satte svartkål, flower sprouts, broccoli, grönkål och purjolök. 😍 Det ska blir så kul att följa dessa plantor. Jag har aldrig odlat kål förut. 
 
Självklart täckte jag plantorna med fiberduk här precis som hemma. Jag fick höra förra veckan hur hopplösa kålflugor är och det tar verkligen död på det roliga om någon äter upp mina plantor innan jag har fått ta del av dem. Jag blev lite orolig att regnet inte skulle ta sig igenom. När det regnade såg jag emerellertid att det sakta droppade igenom, så det ska nog lösa sig.
 
Medan jag höll på med mina bebisar till kålplantor så höll mamma på med sina tomatplantor. Jag blev glatt överraskad när jag vände mig om och såg hur snyggt hon hade gjort det. Se de små brädorna hon har lagt runt det lilla tomatlandet. Jättesmart! 😊 
 
  
  
När jag gick runt i trädgården hittade jag skalade kottar lite här och där. Jag tänkte att det bodde en ekorre i närheten som suttit här och där och käkat på en kotte. Senare såg jag dessutom en i ett träd och uppe i skogen låg det stora högar av kottfjäll på marken. Jag tänkte mig hur denna lilla ekorre suttit på vår trappa, på huggkubben och på en stol med utsikt över sjön, kanske en kväll som denna...
 
En liten sak till som bör kommenteras är att att jag hittade älgspillning vid kanten mot sjön. Än en gång saäger jag att jag tänka mig hur en älg stått och tittat ut över vattnet och drömt om livet.