Flower Sprouts

Jag har upptäckt något så spännande: flower sprouts! De kallas också för bryssekålsblomma, lollipop kale och  kalette på engelska. Kålen är en korsning mellan grönkål och brysselkål och ser ut som små minikålhuvud, eller brysselkål som fått för stora blad. 
 
Jag fick syn på flower sproutsen för första gången när jag handlade till kvällsmaten. Så fort jag såg de små grönalila kålhuvudena var jag som förälskad. Gissa hur glad jag sedan blev när jag hittade fröer och kunde kombinera mitt odlingsintresse med min nyvunna kärlek till de små kålhybriderna.
 
Nu står 9 plantor i mitt rum och jag väntar ivrigt på att tjälen ska gå ur marken. Det är inte lätt att gräva nu trots att termometern visar 20°C i solen (och 6°C i skuggan). Det bästa med kål är att den utan problem går att odla här i Sverige trots att vår sommar bara är lagom varm.
 
25:e mars
2 april - Lille Herr Flower Sprout har blivit omplanterad och utvecklat sitt andra bladpar: karaktärsbladen. 
 
God morgon, god dag, god odling och god natt.
Julia