Grönsakslandet den 22 maj

En tidig morgon, närmare bestämt 7.15 tog jag mig en promenad runt i paradiset. Gräset var fortfarande vått av dagg och solen försökte bryta sig genom det tunna molntäcket... eller nåt sånt. 
Störpurporbönorna som jag satt ned i jorden någon vecka tidigare har tittat upp. Med skalet kvar gjorde de det enkelt för mig att se vad det var. Den vänstra bilden är från 14:e maj och den högra är från 22:e maj. 
 
Även ärtorna har tittat upp här och där (för att jag inte kunde låta bli att sätta dem både här och där). 
 
Morötterna har också kommit upp. Frågan är varför de alltid kommer upp på samma ställen trots att jag sprider ut fröna. Min ena teori är att de åker ihop av vattnandet och det låter mest rimligt. Min andra teori är att groddarna böjer sig åt olika håll när de tar sig ur fröna och råkar händelsevis hamna åt samma håll.
 
 
Gissa vem som är överlycklig över att snart ha hemmaodlad gurka på tallriken?! Plantan har jag till och med drivit upp från själv från frö. Jag tror det var i mars och jag fick höra att jag var för tidigt ute, men icke då. Värmen kom så tidigt i år så det var tur jag var tidigt ute (läs ivrig!). 
 
Gurkplantor är mycket mer snabbväxande än paprikaplantor har jag märkt... Det är tur att det går att köpa plantor när det inte går som en har tänkt sig. 😜
 
Här har vi den spretiga paprikaplantan från IKEA. Redan i butik fanns små gula paprikor på den och nu håller nya paprikor på att växa ut. Yey! Dock tycker jag inte den är så snygg med tre stammar och stora blad som inte kan hålla upp sig själva. 
 
 
Inte heller förstagenerationspaprikorna har växt sig alltför stora.. 🙃 Det tyder på att det går lika bra att ta frön från en paprika som att köpa en påse, åtminstone när det gäller själva plantan. Det skulle vara spännande att se skillnad på paprikorna och deras smak också. Hoppas de hinner bära frukt innan sommaren är slut. 
 
Den här pumpaplantan ska ta över mammas del av grönsakslandet har jag tänkt... Hoppsan, råkade jag inkräkta där också. 😁
 
Oj, vad mina flower sprouts växer. Jag börjar bli rädd att fiberduken inte räcker till ganska snart om de ska växa såhär fort. Går det att slippa kålflugan utan den tro..? 😱 
 
Broccoli 💚
 
Samodling innebär för mig rädisor mellan kålväxterna. 😊
 
Svartkål 🖤
 
 
Lök 💛 De tjockare är vanlig lök och de tunnare är purjolök.
 
Rucolan har äntligen börjat ta fart. Dock är den ganska stark så den behöver vattnas mer den kommande tiden om det ska fortsätta vara såhär varmt. Dessutom ser det ut som att jag behöver gallra en hel del. Jag undrar också vem det är som smaskar på den. Det är mycket myror i landet, men de äter väl inte rucola? 😁