Det växer så det knakar i vårvärmen!

Plötsligt blev det varmt ute. Kortbyxorna åkte på, jorden torkade ut och jag fick börja springa med vattenkannor. Samtidigt som jag skriver det här ser jag att äppelträdets blommot slått ut och när jag tog en tur till trädgårdslandet såg det ut såhär:
 
Mina kära flower sprouts har verkligen lyckats trots att det är första gången jag odlar kål. Det är nästan så de har växt varje gång jag tittar till dem. 😍
 
Längre bort i tunneln växer även broccoli, svartkål, grönkål och purjolök så gott de kan. Även om broccolin och svartkålen var klart störst när jag satte ut plantorna så har flower sproutsen kommit ikapp nu; en stark växt det där! Grönkålen är tyvärr fortfarande ganska ynklig. Den såddes sist och fick troligen för lite sol. Plantorna var smala och rangliga då jag planterade ut dem och det verkar sitta kvar än. Och purjolöken ser ut som grässtrån istället, men så ska det väl vara. 
 
För ca 3 veckor sedan, närmare bestämt samma dag som det skulle blir en jättekall natt, planterade jag ut två gurkplantor i växthuset (Läs om det här!) Den efterkommande kylan i kombination med den brännande solen genom växthusets plast gjorde plantorna både brända och köldskadade samt trötta på livet. Då var det väldigt bra att jag hade sparat några plantor i mitt sovrumsfönster. Faktiskt hela 4 stycken. 😊
 
Den här gurkplantan har stått i mitt rum och mått riktigt bra av morgonsolen. Jag har faktiskt redan pollinerat blommorna med en liten pensel för planen från början var att jag skulle behålla den inomhus. Nu har den dock fått flytta ut i växthuset och ersatt de trötta gurkplantorna som var där innan. (Eller de sitter faktiskt kvar eftersom jag inte hade hjärta att slänga ut dem, men det måste jag göra snart). 💚
 
Skillnaden nu är att jag satt en fiberduk som skydd mot den starkaste solen. Dessutom har jag satt in en termometer så att jag kan se temperaturen där inne. 
 
I inlägget jag länkade till tidigare var det även bilder på de paprikaplantor jag själv sått och satt ut. De var inte större än såhär då:
 
Och de är inte mycket större än... 
 
Jag gick till torget här i stan förra lördagen. Där är det marknad varje lördag och flera stånd med växter står uppställda. Jag köpte glatt en paprikaplanta och traskade hem med i blåsten. Den fick ersätta en av mina egensatta paprikaplantor tillsammans med en anna paprikaplanta som mamma kom hem med från IKEA. 
 
Nästa år måste jag komma ihåg att förkultivera paprika mycket, mycket tidigare. I januari, tror jag blir bra. Men varför inte i november likaväl? 😁 Nej, då lyser nog solen för lite för de små stackarna, och någon odlingslampa ska det inte slösas med i min närhet. 
 
God morgon, god dag, god odling och god natt! 💚
Julia