Mango från Jena

I veckan har jag varit på klassresa till bland annat Jena i Tyskland. Där fanns botaniska trädgården, planetarium, ett stort och utspritt univeristet och en del att göra på fritiden. Till exempel gick jag och en kompis förjusta in i en ekologisk butik, en så kallad Bio-Markt. Ut kom vi med choklad och både torkad och färsk mango. Jag stod för den färska mangon. Jag ska erkänna att jag blev lyrisk när jag såg den för det var inte vilken mango som helst. 
 
 
I själva verket var det två sorters mango. Den gula var märkt som "Mango Ataulfo" och kom från Mexico. Den gröna var märkt som "Mango wild" och kom från Kamerun. Det blev med andra ord ett värdigt köp för ca 4 euro. Kärnorna har jag nu tänkt att plantera och så får vi se om det blir någon skillnad på de olika plantorna. Här under är en film om hur jag fick ut kärnan ur skalet på mangon. När man odlar mango ska man nämligen inte sätta ned kärnan utan endast innehållet. 
 
Var försiktig med kniven så att kärnan inte blir skadad. Lägg sedan kärnan i en stor kruka (plant liggande) och täck med jord. Vattna och vänta. 
 
 
Min mango jag satte för några veckor sedan har utvecklats mycket sedan jag for till Tyskland. 😃
 
God morgon, god dag, god odling och god natt!
 
Julia