Slutsats 4 - paprika

I år gick det inte så bra för mig att odla paprika från frön, inte till en början i alla fall.
 
Jag förkultivareade plantorna någon gång i mars i år och satte ut de små, små, pyttesmå(!) plantorna redan den 20:e april. Då var de inte större än såhär:
 
 
12 maj såg de ut som på den här bilden. Med andra ord var det ingen bra idé att sätta ut plantorna så tidigt som jag gjorde.  
 
Redan i mitten på maj gav jag upp mina egna plantor, säkert helt i onödan eftersom de hade kommit i kapp om jag väntat, och gick och köpte mig en färdig planta. Dessutom fick jag en annan paprikaplanta av la madre. 
 
Den 22:e maj var mina egna plantor trots allt så här stora och då var det inte ens sommar än. 
 
Och 30 augusti, ja då hade till och med en första blomma utvecklats på min egenkultiverade planta. Å andra sidan har den lille plantan en alldeles för liten kruka och såklart prioriteras inga blommor då. Nej, livet går först. Tydligen. Men hade jag låtit den lille paprikan sitta kvar i växthuset hade den säkert levererat redan i juni. 
 
Någon dag senare hade blomman slått ut. Sen glömde jag vattna och blomman trillade av. Woops! Så kan det gå när krukan är för liten och plantan dricker upp vattnet stup i kvarten. 
 
Skörden av plantan jag köpte på toget blev stor, minst 30 paprikor. Ivrig som jag är har jag bara fått skörda en enda röd paprika. De gröna är ju minst lika goda, om inte godare, så det passade mig lika bra. 
 
En anledning till att skörden blev så bra tror jag också är att jag grundade med marsvinsbajs i botten på pallkragen. Dessutom var jorden helt ny. Och glöm inte värmen som bidragande faktor. 
 
Nästa år gäller fäljande:
1. Sätta paprikafröna redan i januari. Efter att de kommit upp och växt något tänker jag sedan plantera om dem i större krukor, och då inte i en storlek större utan i flera storlekar större. Där kommer de sedan ha chansen att växa till sig ordenligt, utan att det blir för trångt, tills det är dags att plantera ut dem. Om de nu skulle råka hinna växa sig för stora innan det är dags för utplantering så kommer krukan ändå begränsa deras storlek eftersom en planta sällan växer ur sin kruka utan stannar i växten istället. Antagligen kommer de inte utveckla några blommor om krukan är för trång, men det är inget jag strävar efter förrän de kommit i större krukor. 
2. Sätta flera av varje sorts frö och behålla de starkaste. Jag köpte några fröer sommarens rea, bland annat fröer till lila paprikor. Spännade, spännande! Förutom de lila parikorna kommer jag sätta de gröna/röda, vilket är samma sort som jag satte förstå gången jag odlade paprika. De som gav så fin skörd, om ni minns. Utöver det kommer jag sätta några fröer som jag tagit av någon paprika vi ätit här i huset (eller i förra huset eftersom vi antaglien inte hade flyttat då).
3. Förkultivera inomhus, flytta ut plantorna i slutet på maj/juni. Jag märkte ju att det inte var någon fördel att sätta ut plantorna tidigt, utan att det snarare var en risk att de frös sönder. Nästa år tänker jag därför inte sätta ut plantorna förrän de och vädret är redo för det. Jag tror nämligen att de inte kommer börja växa förrän alla förutsättningar finns och om de sätts ut för tidigt kommer de bara stå och vänta på värmen och bli slöa.