Jag fick ett tempelträd (Ginkgo Biloba)

 
Den här påsken hade vi inte tänkt ge påskägg till varandra i vår familj, ändå kunde varken jag eller mamma låta bli att ge varandra varsin present. Mamma fick en påse grönkålsfrön av mig. Hon älskar nämligen stuvad grönkål och det är det första som kommer på tal när vi börjar bli hungriga. Inte heller jag har något emot grönkål, även om jag hellre äter flower sprouts eller broccoli. 😋
 
Jag kan bara inte låta bli att visa mina fina ägg jag gjorde en dag under påsklovet. 
 
Det jag fick av mamma var ett Ginkgo biloba, även kallat tempelträd eftersom de visst ska vara vanliga vid östasiatik tempel. Jag visste ingenting om detta lilla träd, men efterforskning ger svar.
 

Ginkgo Biloba är den enda nu levande arten bland sina närmsta släktingar och sägs vara lik sina "förfäder" som fanns för 100 miljoner år sedan. Idag är kottepalmer och faktiskt barrträd deras närmast levande släktingar och det leder oss in på dess blad. Bladen är nämligen inte blad i biologisk mening, utan barr som omvandlats till blad. De delar upp sig i två delar i änden vilket namnet "biloba" syftar på.

Bi = två, loba = lober.

Jag vet inte än om jag har ett han- eller honträd men jag hoppas på ett honträd. Efter vad jag läst ska hanträd nämligen lukta härsket av smörsyra. Honblommorna ska likna ekollon medan hanblommorna sitter som stora gula klasar. 

Jag har även läst att ginkgoer ska vara bra som bonsaiträd. Dock har jag ingen aning om hur man gör, men det får i så fall bli en senare utmaning.

 
 

Unga tempelträd ska planteras om en gång om året tills de är 3 år gamla därför satte jag ned den i en stor kruka så att rötterna får chansen att utvecklas. Jag tänker även nypa av toppen om ett tag för att få växten att producera mindre av hormonet auxin. I skolan har vi nämligen läst att toppen på växter producerar auxin vilket gör att plantor inte producerar för mycket grenar. Det kan i och för sig vara bra för träd som ska växa sig stora, men eftersom detta är en prydnadsväxt tänker jag istället få till så mycket blad som möjligt, om inte annat för att plantan ska få ännu mer yta att ta upp solljus på här i Sverige.

God morgon, god dag, god odling och god natt.

Julia 

Källor:

https://www.granngarden.se/ginkgo-tempeltrad-80-100-cm/p/1168357

 https://sv.wikipedia.org/wiki/Ginkgo

http://guide.makebonsai.com/bonsai_species_guide_training.asp?SpeciesID=5022&Name=Ginkgo_biloba

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/ginkgo